Do's voor een respectvol ontslag

Do's voor een respectvol ontslag

 

Wil je een werknemer ontslaan?

De manier waarop je een werknemer ontslaat kan veel impact hebben op de houding van de werknemer en diens bereidheid om mee te werken aan een beëindigingsregeling. Het is vaak een kleine moeite om ook rekening te houden met de gevolgen van het ontslag voor de werknemer en dit levert vaak veel op. Als de verstandhouding tussen werkgever en werknemer goed is tijdens de onderhandelingen dan kom je meestal sneller tot een oplossing in goed overleg. Door een procedure te voorkomen bespaar je weer kosten. Ik adviseer vrijwel altijd om eerst te proberen een beëindigingsregeling overeen te komen in plaats van een ontslagprocedure te beginnen. Bij een regeling weet je immers waar je aan toe bent en wat de kosten zijn.

Na honderden werknemers te hebben bijgestaan in ontslagzaken is mij steeds weer hetzelfde opgevallen. Als de werkgever zich redelijk en menselijk opstelde gingen de werknemers meestal niet voor het onderste uit de kan. Ondanks de teleurstelling was er vaak meer begrip voor de positie van de werkgever en werd meer waarde gehecht aan het behoud van de goede verhoudingen.


Do's om vlot tot een vaststellingsovereenkomst te komen:

  • leg goed uit wat een beëindigingsvoorstel inhoudt en wat de gevolgen daarvan zijn voor de werknemer;
  • toon begrip voor de emoties van de werknemer;
  • zet de werknemer niet onder druk en geef een redelijke termijn om op het voorstel te reageren (minimaal een week, bij voorkeur langer);
  • adviseer de werknemer om het voorstel juridisch te laten toetsen met (eventueel) een tegemoetkoming in de juridische kosten;
  • bied (tenzij dit echt niet goed voelt) een positief getuigschrift en positieve referenties aan, kleine moeite;
  • leg uit waarom iemand wordt ontslagen, wees zo transparant mogelijk. Niets is frustrerender voor een werknemer als er geen duidelijke reden wordt gegeven of een valse reden. Werknemers die een sterk gevoel van onrechtvaardigheid beleven willen vaker niet meewerken aan een regeling maar gaan liever de strijd aan in een procedure;
  • vraag of bepaalde zaken belangrijk zijn voor de werknemer en probeer daar rekening mee te houden;
  • doe meteen een redelijk voorstel (met beperkte onderhandelingsruimte) in plaats van te beginnen met een te mager voorstel (wat niet in goede aarde valt bij de werknemer) en in de onderhandelingen alsnog flink omhoog te gaan.

 

Stel je redelijk op en probeer tot een oplossing in goede overleg te komen, dat is altijd beter dan een onzeker procedure bij de rechter

Met bovengenoemde tips stel je je als werkgever redelijk en menselijk op. Deze houding leidt vaak tot minder boosheid en soepelere en kortere onderhandelingen. Bovenstaande lijkt misschien vanzelfsprekend maar in de praktijk blijf ik toch nog vaak werkgevers tegenkomen die onnodige schade aanrichten door de botte manier waarop ze iemand ontslaan. Er zijn uiteraard ook gevallen waarin sprake is van verwijtbaar handelen door de werknemer en een andere c.q. hardere opstelling raadzaam is.

Meer weten? Lotte Schuurs is een ervaren arbeidsrecht advocaat bij Blumstone in Amsterdam. Mail of bel gerust voor een vrijblijvend gesprek.

Bel direct op: 020 - 612 18 06

Of stuur een email

captcha