Afscheid nemen van ontevreden werknemers

Afscheid nemen van ontevreden werknemers

Ongemotiveerde en ontevreden werknemers

Aan het gedrag van een werknemer kun je meestal wel opmaken hoe happy hij of zij is met zijn baan. Doet hij actief mee met meetings, reageert hij enthousiast, is hij vrolijk en collegiaal? Over die werknemers heb ik het niet. Ik bedoel juist die ongemotiveerde mopperende medewerker die altijd loopt te zeuren en kritiek heeft op alles en iedereen. Ik zeg overigens niet dat je niet kritisch mag zijn, maar het is wel van belang op welke manier je kritiek uit. Heeft iemand kritiek uit eigen frustratie of is het opbouwende kritiek en durft iemand juist de vinger op de zere plek te leggen om zaken te verbeteren in het belang van de organisatie?

Risico op ziekmelding en arbeidsconflict

Vaak zie je het gewoon aan iemands gezicht en zijn houding. Iemand die 's ochtends al zuchtend binnenkomt en zonder enig enthousiasme alleen doet wat hij moet doen en niets meer. Ik vind dat je als werkgever deze werknemers een uitweg zou moeten aanbieden, in beider belang. Ook als ontslag (nog) niet aan de orde is, zou je je moeten afvragen of je ongemotiveerde werknemers moet willen behouden. Om te beginnen is er bij deze werknemers een verhoogd risico op arbeidsconflicten en arbeidsongeschiktheid. Als mensen geen energie (meer) krijgen van datgene dat ze dag in dag uit moeten doen dan kan dit (vaak in combinatie met privé omstandigheden) leiden tot overspannenheidsklachten of een burn-out. Dit kan beiden veel tijd, geld en negatieve energie kosten. Daarnaast is mopperen aanstekelijk en dat komt de werksfeer vaak niet ten goede. Tevreden werknemers zijn productiever en dragen bij aan een positieve uitstraling en beeldvorming van het merk of bedrijf van de werkgever.

Een beeindingsvoorstel op maat

Hoe pak je dit aan zonder dat je meteen in een conflict terecht komt en deze werknemer zich ziek meldt? De aanpak hangt af van de werknemer in kwestie. Belangrijk is om je in de betreffende werknemer te verplaatsen en er eerst achter te komen wat voor deze persoon in kwestie aantrekkelijk zou zijn. Vervolgens kun je daarop inspelen door heel voorzichtig een vertrekscenario te schetsen dat voor deze werknemer aantrekkelijk is (en dat hoeft dus geen vergoeding te zijn). Hierdoor wordt deze werknemer vaak toch aan het denken gezet over een mogelijk vertrek.

Vaststellingsovereenkomst

Vervolgens ga je voorzichtig in gesprek over de voorwaarden van een op maat gemaakte beëindigingsregeling waar beiden zich in kunnen vinden zonder dat de werknemer in kwestie pijnlijk 'ontslagen' wordt. De afspraken kunnen dan worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst waarmee ook de WW uitkering veiliggesteld kan worden.

Ik wil streven naar een win-win situatie, waar zowel de werknemer als de werkgever (uiteindelijk) bij gebaat is.

Meer weten? Lotte Schuurs is een ervaren arbeidsrecht advocaat bij Blumstone in Amsterdam. Mail of bel gerust voor een afspraak.

Bel direct op: 020 - 612 18 06

Of stuur een email

captcha